V průběhu ledna byl v Šumperku zahájen provoz zrekonstruovaného autobusového nádraží, na kterém budou cestujícím sloužit nejmodernější technologie. Tvůrci projektu dbali i na komfort prostředí, ke kterému přispějí také zelené střechy, možnost ochlazování a rosení nástupišť v horkých dnech či nová klimatizovaná výpravní budova.
Samotná stavba byla zahájena v květnu 2019 za omezeného provozu nádraží. Hlavní část stavebních prací odstartovala v lednu loňského roku. Díky rekonstrukci mají cestující k dispozici čtyři nástupiště s 12 zastávkami pro příměstské autobusové linky, jedna zastávka je určena pro linky MHD a tři stání pro výstup. Nástupiště jsou kryta střechami se zeleným porostem. Různé druhy travin a sukulentů pozitivně ovlivní kvalitu vzduchu v prostoru nádraží. Zejména zachytí část škodlivých imisí, zvýší vlhkost a sníží hlučnost.
„Mobiliář doplnily chytré lavičky, cestující mají k dispozici bezdrátové nabíječky i klasické a USB zásuvky na dobíjení mobilních telefonů a dalších zařízení. Nástupiště osvětlují chytré lampy, které reagují na pohyb a dle potřeby mění intenzitu osvětlení. Samozřejmostí je možnost wi-fi připojení,“ uvedl šumperský místostarosta Jakub Jirgl s tím, že součástí projektu je retenční nádrž na dešťovou vodu, která bude využívána na rosení nástupišť v horkých dnech a zálivku zelených střech a zeleně. Celý systém je soběstačný a nepotřebuje vodu z vodovodní sítě.
Zelenou střechu má i nová výpravní budova s čekárnou pro cestující. Budova, která byla vystavěna z modulárního systému CUBESPACE, je klimatizována, plně bezbariérová a cestujícím nabízí sociální zázemí, wifi připojení a služby informační kanceláře.
„Autobusová nádraží u nás mnohdy nejsou přívětivá místa. To jsem chtěl změnit, aby se tam cestující cítili dobře. Díky zeleni na střechách bude na nádraží příjemné klima i v letních měsících,“ doplnil architekt Miloslav Tempír, který se na úpravách nádraží podílel.
Rozsáhlou rekonstrukcí prošlo také přednádraží na druhé straně Jesenické ulice, která lokalitu protíná. Vzniklo zde parkoviště pro 130 automobilů a devět stání pro autobusy, řidiči mají díky smart systému přehled o tom, kolik je volných parkovacích míst. Vyrostla zde i cyklověž pro uložení 118 jízdních kol. Celý areál hlídá kamerový systém.
Náklady na realizaci autobusového nádraží a okolí dosáhly částky 169 milionů korun. Investorem stavby je město Šumperk ve spolupráci se společností ČSAD Ostrava, která financovala výstavbu výpravní budovy.
Zdroj: tisková zpráva města Šumperk