Žofinka – krasavice inteligentní, tak nazýval ženy herec Vlasta Burian. V případě Žofie, arcivévodkyně rakouské, celým jménem Sofhie Friederike Dorothee Wilhelmine (1805–1872), je toto označení více než trefné. Byla vpravdě krásná a moudrá. Jejím jménem byly pojmenovány hutě – SofienHütte.
Každé místo má své místní pojmenování. Tedy i oblast mezi vítkovickými železárnami a strojírnami a Trojhalím, kde žofinské největší vysoké pece stály 99 let (viz úvodní foto). Zdrobnělý a zlidovělý název Žofinka se rozšířil mezi hutníky ve druhé polovině dvacátého století.
Ostrava se mění. Na programu je i výstavba nové městské čtvrti „Pod Žofinkou“, podél levého břehu řeky Ostravice a železniční trati do Frýdku-Místku, v části Moravská Ostrava. Jednoduše řečeno: dojde v blízké budoucnosti k propojení městského centra s Novou Karolinou a s industriálním areálem Dolní oblasti Vítkovic (DOV). Zabere rozlohu dvaceti hektarů.
Návrh nové čtvrti objasní urbanisticko-architektonická soutěž, kterou připravuje vlastník území společnost Pod Žofinkou Holding, a.s., ve spolupráci se statutárním městem Ostrava, městským obvodem Moravská Ostrava a Přívoz a dalšími aktéry. Nejvýznamnějším prvkem modrozelené infrastruktury nové čtvrti bude park o rozloze 17 tisíc až 24 tisíc m2. Dále zde bude kvalitní bydlení, adekvátní občanská vybavenost, služby, prostory pro komerční využití a nová pracovní místa.
Z jihu navazuje na Žofinku rozsáhlé území Dolních Vítkovic, ze severu oblast Nové Karoliny. U ní si neodpustíme „odbočku“ v podobě lidového názvu obchodního centra Karoliny – Fukušima, pojmenovaného podle japonské atomové elektrárny, respektive její krabicové architektury. Tady Ostrava propásla z hlediska architektury mít v centru města skvělou dominantu. Ještěže došlo k částečné nápravě v západní části novou bytovou výstavbou a unikátní novostavbou Organica. Věříme, že čtvrť Žofinka na ně naváže.
V prostoru mezi Trojhalím a zástavbou vázanou na ulici Důlní a břehem řeky Ostravice se počítá s výstavbou komunikace s tramvajovou tratí délky jedné míle (1,609 km). Přesné označení trasy od nástupní po konečnou: pavilon A na výstavišti Černá louka – BMW Ostrava ve Vítkovicích. Osa zajišťuje vznik a napojení tramvajové paralely v centru a její prodloužení na Slezskou Ostravu (pravý břeh Ostravice) k mostu Miloše Sýkory.
Z historie místa: výstavba baráků pro nuceně nasazené ve 40. letech 20. století. Pro válečný provoz Žofinské huti vystavěny provizorní dělnické baráky, z části zničené náletem spojeneckých vojsk. V letech 1946–1947 některé obnoveny ke stejnému účelu. Koksovna na Karolině fungovala do 80. let dvacátého století. Následovala postupná demolice téměř všech objektů. Založení Žofinské huti: první vysoká pec vznikla v roce 1873, do konce 19. století provozovala tři vysoké pece. Počátkem 20. století postaveny další dvě vysoké pece. Žofinská huť tavila železo až do roku 1972. Demolována byla o dva roky později.
Propojení území Žofinky s Moravskou Ostravou, Dolní oblastí Vítkovice, Novou Karolinou a pravým břehem Ostravice přesněji zahrnuje území vymezené na východě po břeh Ostravice, na jih po novou lávku DOV, na západě k železniční trati nádraží Ostrava-střed a na severu k železniční vlečce. Dále zabere nezastavěné rozvojové plochy Nové Karoliny až k řece Ostravici a k Trojhalí i k nové zástavbě. Do konce letošního roku bude připraven urbanistický koncept daného území.
Text a foto: Mgr. Zdeněk Svoboda