Nový parkovací dům připomíná industriální minulost Ostravy

16. 8. 2024

Se vzrůstajícím počtem automobilů, ale též motocyklů, kol a koloběžek, je zvlášť ve větších městech potřeba stále více parkovacích míst. Často pouhá plocha nestačí, a je nutné stavět na původním parkovišti do hloubky a zejména do výšky. Stejně tak je tomu i v Ostravě, kde se výstavba nových parkovacích domů váže logicky na potřeby dané lokality. V našem případě sousední Městské nemocnice, kde mohou nové parkovací prostory využívat pacienti i lékařský personál.

Objekt o šesti podlažích, třech podzemních a třech nadzemních, postavila společnost Geosan Group. Výstavba začala v září 2021 a s jejím dokončením a uvedením do provozu se počítalo v polovině června 2024. Z dřívějších 110 parkovacích plošných stání byla kapacita navýšena na 465 míst pro osobní auta, z toho 27 pro imobilní a šest míst pro dobíjení elektromobilů ve 2. NP a 54 míst pro kola. Kromě toho bude v prvním nadpodlaží (přízemí) lékárna a další čtyři obchodní prostory, včetně sociálního zařízení. Celková užitná plocha domu je 17 720,5 m2.

Montovaný železobetonový skelet má nekrytou plochou střechu určenou též pro parkování automobilů. Z pohledu ze země se jeví jako zelená, ale to jen klamou viditelné truhlíky a květináče, rozestavěné po obvodu atiky. I když je za dveřmi léto, nabízí se otázka, jestli si obsluha parkovacího domu poradí v zimě s nečekaným přívalem sněhu. I když poslední vrstva střechy je zdrsnělá, musíme věřit, že vozidla se při šikmém vjezdu a sjezdu nezmění, ergo kladívko, v sáně. Vstup do objektu bude zajištěn po načtení parkovacího lístku.

K samotnému průběhu stavby se nám vyjádřil Ing. Radek Malohlava, vedoucí projektového týmu Geosan Group, a.s. (závod pozemních staveb Ostrava): „Prvního tři čtvrtě roku jsme se zabývali výkopy stavební jámy do hloubky čtrnácti a půl až patnácti metrů. Z toho dvě třetiny byly pod hladinou spodní vody. Dále proběhly realizace hydroizolací systémem Sika z kompaktních Sika fólií, které se při betonáži spojily s monolitickou konstrukcí. Poté byla položena základová deska tloušťky sedmdesát pět centimetrů z železobetonu.“

Po dobu sedmi měsíců následovala výstavba monolitu o celkem šesti patrech. „Realizace střešního pláště byla provedena z asfaltových pásů, na nich je vybetonovaná pojízdná deska tloušťky devatenáct centimetrů. Všechny povrchy jsou na polyuretanových stěrkách. Obvodový plášť prvního podlaží je sloupko-příčková prosklená fasáda, nadzemní podlaží jsou lemována ocelovými cortenovými plechy s ocelovými plechy na nárožích,“ dodal vedoucí projektového týmu. Rezavé povrchové části fasády jsou architektonickým záměrem i připomínkou, že Ostrava byla vždy průmyslová. I Dolní oblast Vítkovic je „celá rezavá“. Některým lidem se to nemusí líbit, ale je to, chtě nechtě, typický prvek pro Ostravu.

Text a foto: Mgr. Zdeněk Svoboda

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email