Přesněji kompletní rekonstrukce památkově chráněné výpravní nádražní budovy, která byla postavena v roce 1967 v bruselském stylu na tzv. Polanecké spojce. Autorem nádražní budovy byl Ing. arch. Josef Danda.
S přípravou a stavbou začal tehdy národní podnik Vítkovické stavby Ostrava, ocelovou konstrukci vyrobila mostárna Vítkovických železáren. Nadchod a II. nástupiště původně spojovala dvojice eskalátorů firmy Radnik z Bělehradu. Byly to první pojízdné schody v rámci staveb ČSD. Protože se stavělo na poddolované ploše, byl nádražní komplex rozdělen na sedm dilatačních celků 15 cm silnými dilatačními spárami. Mezi budovou a nadchodem byl vložen rektifikační článek vyrovnávající případné nerovnosti poklesů.
Vrchol počtu projíždějících vlaků i cestujících zaznamenala 80. léta minulého století. V devadesátých letech došlo k úpadku – snížení počtu osobních vlaků i cestujících. To mj. znamenalo chátrání celého komplexu. Za padesát následujících let byla vyměněna jen část dřevěných oken za plastová a v průčelí orientovaném k nástupištím opraveny nadchody.
Původně zamýšlený začátek rekonstrukce v létě 2022 se opozdil o dva roky. Do konce roku 2025 bude obnoven vnější plášť budovy. Zůstanou zachovány původní materiály i umělecká výzdoba. V interiéru také vzniknou kanceláře, obchody, služby a klimatizovaná čekárna pro cestují i více parkovacích stání. Zadavatelem stavby – investorem je Správa železnic (Stavební správa východ, Olomouc).
V první polovině července jsme zastihli dělníky pracující na bourání interiérových příček a vyklízecích pracích v levém křídle objektu. Začnou dělat i nové rozvody, vyklápěcí okna v bočních průčelích, novou rampu pro příchod cestujících. Věřme, že v konečném součtu vyjde i na opětné zvýšení osobní a nákladní dopravy, využití spojů za prací i na rekreaci do blízkých Beskyd a též na dálkové trasy směr Čechy a Slovensko.
Text a foto: Mgr. Zdeněk Svoboda