Před čtyřmi lety vzbudil a stále vzbuzuje pozornost v Ostravě ojedinělý fasádní prvek. Portrét ženy v černobílém provedení, který namaloval americký výtvarník Nils Westergard. Nazval ho Madona Ostravica, protože zdobí fasádu dříve prosperujícího obchodního domu Ostravica-Textilia.
Tato streetartová malba už není v Ostravě ojedinělá – od 28. září 2020 k ní přibyla druhá. Zasloužil se o to polský umělec Mariusz Waras. Pomocí pěti set nalepovaných papírových šablon a dvou set černých, bílých a modrých barev ve sprejích a vysokozdvižné plošiny, namaloval technikou stencils velkoplošný obraz, nazvaný Skok. Ve skoku je kůň, jeden ze symbolů města.
O autorovi unikátní malby můžeme sdělit, že od roku 2015 je profesorem na Fakultě malířství a nových médií Akademie umění ve Štětíně, kde provozuje vlastní malířské studio street artu. Jeho realizace velkého formátu v různých městech světa přesahují i několik set metrů čtverečních. Hlavní motivací jsou městské krajiny a průmyslové architektury.
Při práci na ostravské skice se autor inspiroval vizuální estetikou města, jeho historií, architekturou i městskými legendami. Namaloval srozumitelné symboly města, které jeho obyvatelé při bližším ohledání rozpoznají. Proluka v ulici Nádražní, kde dříve stál dům se službami cestovní kanceláře Sportturist, respektive jedna její stěna, je díky této malbě přitažlivější i pro návštěvníky moravskoslezské metropole. Průběh dokončovacích prací, bohužel za deště a špatných světelných podmínek, zachytil náš objektiv. Na vyfotografování hotového díla jsme museli počkat týden kvůli absenci slunečního svitu.
Abychom byli spravedliví k dalším podobným výtvorům v jiných našich městech, připomínáme právě nyní vznikající velkoformátové malby v hanácké metropoli Olomouci. Umělec David Strauzz na přelomu září a října zdobil portréty Lomenou galerii v průchodu u kostela Panny Marie Sněžné.
Text a foto: Zdeněk Svoboda